19 april in de omgeving van Alte
afstand/duur : 7 ½ km / + 1 ¾ uur
moeilijkheid : middelzwaar
omstandigheden : stralend wandelweer
Er melden zich 28 wandelaars bij O Folclore, voor een afwisselende wandeling rond Alte, aangemerkt als middelmatig zwaar. Na de koffie richting de waterval, het eerste zware stukje. De waterval bevindt zich achter de begraafplaats, en is al vaker opgenomen in de wandeling van Alte, maar altijd aan het einde van de route. En als je dan langs het terras van O Folclore moet lopen om nog naar een waterval te gaan kijken, is dat voor velen wel  een beetje veel van het goede.

Maar nu iedereen nog fris en fruitig is, lukt het om dit leuke plekje te bekijken. Er is vanaf de weg een trap aangelegd waarmee we op het terrein aankomen. De waterval mag echter vandaag geen naam hebben, het is maar een heel klein stroompje uit de berg, en het bassin is kurkdroog, geen zwemmers vandaag. Via het geitenpaadje lopen we weer omhoog, en het laatste stukje op de weg is zelfs pittig steil.

Vervolgens op weg naar de Fontes, nog zo’n leuk plekje. Ook hier geen water, maar het geeft wel een leuke impressie van de sfeer hier. Er zijn regelmatig optredens en op zondag komen hele gezinnen hier om te barbecueën. Rina vertelde dat de wandelclub hier ook al eens heeft gebarbecued, lang geleden. En zelfs gepicknickt op de Rocha da Pena, moest al het eten naar boven worden gedragen.
Voorbij de Fontes pakken we de leuke wandelroute Trilho Ribeira de Alte op, smalle paden, die deels verhard zijn. Het is waarschijnlijk een oude route voor kerkgangers of handelaars vanuit Julia richting Alte. Erg mooi, “zo wil je wandelen”, zei iemand. Ook hier een behoorlijk steile klim en we staan weer op de weg.

Een mooie aanvulling op de Trilho is het dorpje Julia, er staan wel huizen, maar we zien nauwelijks mensen. Het pad voert naar een open veld met bloemen, het lijkt wel of we op patrouille zijn zoals we hier lopen. Hier het gebruikelijke Kodak-moment. We lopen terug naar Alte, sommigen willen de kerk nog bekijken. Je moet er wel voor betalen om binnen te komen, er wordt volop gepingeld, we blijven Hollanders.

Bij O Folclore kunnen we gezellig met z’n allen aan een lange tafel zitten voor de lunch. Hans kon vanwege een blessure niet zelf meelopen, maar heeft wel informanten. Hij heet de nieuwkomers van harte welkom en bedankt de voorlopers Theo, Ans, Jacques en Gré met een heerlijke fles wijn.

Bij het kijken van de foto's hieronder kun je gebruik maken maken van de fullscreen en pauze iccontjes in de linker bovenhoek.