Vandaag was de wandeling uitgezet in de omgeving van Alvor. De verzameling vond plaats in Taberna Mula Cheia, tegenover het vliegveld. Het was een gezelschap van 35 personen, vaste clubleden en enkele gasten. Het weer zag er goed uit, ondanks wat vage beelden in de verte van laaghangende damp. Het zou een mooie wandeling worden, maar eerst moest er een carpoolpuzzel worden uitgezet.. Omdat het niet altijd lukt om een wandeling van begin- naar eindpunt uit te zetten, is het soms nodig om een stukje per auto te doen. Vandaag bracht dit veel verwarring. De opdracht was eerst te rijden naar de boulevard van Alvor om daar (enkele) auto's te parkeren en te carpoolen naar de camping (even voorbij de verzamelplaats) om daar de wandeling te starten. Verwarring alom...de grote vraag was..is er genoeg plaats om iedereen weer naar het startpunt te vervoeren, maar dat was voor latere zorg.

De wandeling begon bij de camping, de weg werd overgestoken en direct werden wij verrast door het prachtige uitzicht op de Monchique. Even verderop hadden wij een prachtig uitzicht op de rivier, die wegens eb nagenoeg droog stond en waarop heel veel mensen zeebeestjes (wellicht krabben en kokkeltjes) aan het zoeken waren. Was erg leuk om te zien. Voorts keek je ver weg over het land en richting zee. Wij vervolgden het kronkelige paadje bovenlangs de rivier. Met dit mooie uitzicht wilde onze huisfotograaf Leo wel de groepsfoto maken. Nadat hij de groep had neergezet, enkele stappen naar achter zette en zelfs een lange tak wegknakte voor het beste resultaat, werd de groepsfoto gemaakt! Altijd leuk!  Er kwam een kleine afdaling, waarbij de voorzitter een helpende hand bood en langzaam daalde het gezelschap naar beneden totdat wij op een verhard wandelpad kwamen dat liep naar de oude visafslag van Alvor. De route ging verder over de boulevard, langs de opstapplaatsen van de vele bootreisjes die daar worden aangeboden en langs een aantal leuke restaurantjes die daar mooi aan het water liggen. Vervolgens langs de vissershuisjes naar de houten vlonders voor een tocht door het duingebied.  Onderweg kon je verscheidene routes volgen. Enkelen kozen om door te lopen naar het havenhoofd en anderen kozen een verkorte route. Het uitzicht was prachtig door het duingebied en langs het water.

Vlakbij het havenhoofd zag je vele Inuks (dat zijn gestapelde stenen die variƫren in vorm en afmetingen die door voorbijgangers worden gemaakt). Via de grote rotsblokken kon je op het havenhoofd lopen tot aan het eind naar het havenlicht. Sommigen hebben dit ook gedaan (met de mededeling: 'het loopt dood daar') en anderen keerden eerder terug om vervolgens via het strand verder te gaan. Het werd warmer en langs de rustige zee, werd het een prachtige strandwandeling.

Doordat vele keuzes/routes mogelijk waren, kwam je onderweg op verschillende plaatsen de medewandelaars tegen.. Uiteindelijk  zou iedereen weer op een bepaalde tijd op de parkeerplaats moeten zijn... En dat lukte ook! En toen werd het nog even spannend.  Zou het lukken om allemaal met de overgebleven auto's  terug te rijden naar de camping? De voorzitter was (bleek later) te voet naar de camping gegaan om nog een extra auto te halen.. Eind goed, al goed, alle schaapjes (wandelaars) op het droge (bij de Taberna aangekomen voor de lunch). Het was een heerlijke maaltijd in alle gezelligheid. Kortom het was weer een geslaagde wandeling! Hartelijk dank voor de voorlopers/bedenkers van deze moooie wandeltocht! Tot de volgende keer.

19 oktober in de omgeving van Alvor
Voorlopers : Aad, Anita & Atie (3 A's)
afstand/duur : 2 uur of verkort
moeilijkheid : eenvoudig/licht