Het is woensdagmorgen 17 februari 2016, in de vroege ochtend gaf de thermometer op sommige plekken in de Algarve slechts + 2 graden aan. Er werd zelfs “rijp” gezien op struiken en gras. Een koude noordenwind gaf nu niet bepaald een Portugal gevoel. En dan staat er een mooie  wandeling op het programma naar het heuvelachtige gebied in de omgeving van Amendoeira (Loulé).

Maar het weer kan veranderen en jawel - zoals de wandelclub vaker ervaart -  er verscheen om 10 uur een stralende zon die de temperatuur deed stijgen naar een heel aangename wandel-temperatuur; de jasjes en truien konden uit.

Met 44 wandelaars vertrokken we na de koffie bij café Mateus en liepen in de mooie natuur, zoals de Algarve die kent, b.v. langs de al vroeg uitgelopen amandelbomen, alsmede andere Portugese bezienswaardigheden. Omdat sommigen het toch niet aandurfden om natte voeten te krijgen, of korter wilden wandelen, kon men kiezen en staken alleen de “diehards” tijdens de langere wandeling via zgn. stapstenen het riviertje Ribeira de Merces over. Gelukkig bleek de oversteek bij de rivier al aardig droog te zijn, dus natte voeten bleven uit en de uit voorzorg meegebrachte vuilniszakken konden in de rugzakken blijven.

Uiteindelijk kwam een enthousiaste groep wandelaars (waaraan het bij onze wandelclub echt niet ontbreekt) weer bij elkaar, om naar het lunch restaurant Zé Dias in São Bras de Alportel te gaan. Een heerlijke wandeling en een prima lunch  georganiseerd door Betty en Albert Jan, met wederom mooie foto’s van onze hoffotograaf Leo de Oude (zoals U hieronder kunt zien) en waarbij tevens maar liefst zes nieuwe leden werden geïntroduceerd.

Tot… woensdag 16 maart a.s. in de omgeving van Caramujeira bij Lagoa.

17 februari in de omgeving van Amendoeira
Voorlopers : Betty & Albert Jan